mandag 20. juli 2009

Eget rom...

Ja i dag har altså min kjære sønn flyttet inn på rommet sitt.. Har til nå sovet i sin seng på vårt rom eller i vår seng, men i dag flyttet jeg sengen hans inn på sitt rom. Han har rom vegg i vegg med vårt så det er ikke akkurat langt unna han ligger. Noen syntes nok dette er ganske tidlig, men grunnen til at vi gjorde dette er fordi han sover så utrolig dårlig på rommet vårt.. Han blir forstyrret når vi går inn og ut etter at han har lagt seg og han våkner av at vi snur oss i senga, nyser el hoster o.l. Det har vært helt håpløst de siste ukene...


Jeg har jo også som kjent ganske angst for krybbedød eller at noe skal skje som jeg ikke merker mens jeg selv sover.. derfor har jeg gått til innkjøp av noe ganske genialt. Dette er en pustemonitor for babyer som heter babysense 2. Spedbarn kan få uregelmessige pusterytmer og i verste fall pustestopp. Babysense utløser en alarm når pusterytmen indikerer forkjølelse, høy feber eller andre sykdomstilstander som kan påvirke pusterytmen. Krybbedød er umulig å forutsi og moderne medisin har ennå ikke funnet frem til noen tilfredsstillende behandling. Bruken av dette apparatet er derfor ment som en ekstra sikkerhet for foreldre og helsepersonell på sykehus. Likevel representerer den et unikt sikkerhetssystem som har vært med på å kunne redde mange barn. Man må selvfølgelig også følge alle andre råd for å forebygge krybbedød.


Babysense vil kontunuerlig overvåke og registrere kroppsbevegelser og pusterytme hos babyen. En alarm med sterk lys utløses etter senest 20 sek dersom det ikke blir registrert noen bevegelse eller om pusterytmen går under 10 eller over 90 bevegelser i løpet av et minutt.


Selvfølgelig er sannsynligheten minimal for at noe skulle skje og noen vil kanskje mene jeg er litt overhysterisk, men hvis denne gir meg noe bedre nattesøvn og jeg slapper av å kan drive med noe i mer enn 10 min på kveldstid uten å sjekke hvordan gutten min har det så er det verdt det for meg. Så med denne så håper jeg overgangen med å ha han på eget soverom skal bli noe enklere og at nattesøvnen blir litt forbedret for alle 3 her i huset. Det hører nok med til denne historien at M kommer til å sove mer i vår seng enn i sin egen en stund til fremover siden jeg ammer da, men da kan han i allefall sove der på kveldtid og første soveøkta si frem til sånn 02-03.. :)


Slenger men noen bilder av soverommet hans og av M som sover der inne.




2 kommentarer:

  1. Så flink du har vært Lindamor! Ble det bedre søvn? fikk du testet pipelyden etter vi dro?;)
    klem fra oss som endelig har fått ryddet;)

    SvarSlett
  2. Takk takk!! Ja vi sov altså så mye bedre.. Og jeg slappet så mye bedre av med denne alarmen min.. Glemte å skru den av når jeg tok opp Mathias for mat et par ganger så den begynte å ule, men husket det i natt når Martin sov da!! :) Så bra at dere fikk ryddet da.. kan ikke være på rømmen for alltid! hehe.. ;)

    SvarSlett